Menu Luk

Hvordan håndteres opsigelse af en medarbejder

Hvordan opsiger jeg en medarbejder? 

Jeg står overfor at skulle afvikle en eller flere medarbejdere i min virksomhed 

 

Der kan være mange årsager til, at du står overfor at skulle opsige en medarbejder. Uanset årsagen overvejer du sikkert, hvordan du på den bedste måde kan forberede dig. 

 

Måske du kan nikke genkendende til et af nedenstående scenarier: 

  • Det kan være at der er tale om et dårligt match, selv om I havde en god snak inden ansættelsen. Alligevel sker det jo indimellem at hverdagen viser et andet billede. 
  • Det kan være at du oplever, at mødestabiliteten ikke er som du ønsker i din virksomhed, i din afdeling. 
  • Det kan være at din medarbejder ikke performer som forventet  
  • Der er ikke et godt match i forhold til den teamsammensætning (link til DiSC) du ønsker 
  • Du kan stå overfor at skulle justere i antallet af dine ansatte på grund af tilpasninger og nedskæringer 
  • Du oplever at de punkter du har påtalt overfor din medarbejder ikke forbedres 

 

Du står i en situation, hvor du ved at du skal til at opsige din medarbejder, og hvad er din proces så? 

Du har sikkert overvejet noget af nedenstående i forbindelse med den afvikling du skal foretage. Når vi taler om organisationsudvikling, skal vi også nogle gange ind og afvikle. Vi skal afvikle for at vi kan udvikle. 

 

Nogle vigtige punkter i din proces i forbindelse med en opsigelse af en medarbejder, kan være: 

  • Hvornår skal jeg gøre hvad 
  • Hvad kan og må jeg gøre 
  • Hvad skal jeg have forberedt inden 
  • Hvordan håndterer jeg selve den samtale – opsigelsessamtalen – jeg skal have med min medarbejder 
  • Træn den vanskelige samtale
  • Skal jeg tilbyde et outplacementforløb
  • Hvordan håndterer jeg det selv – for ja det kan give nætter uden søvn og en ubehagelig fornemmelse 

 

Det er her jeg kan hjælpe dig, så du får taget opsigelsen i rette tid og på en god og anstændig måde. Det er her, at du får hjælp og support af din konsulent i organisationsudvikling. 

 

Hvad er processen og forløbet? 

Du vil opleve, at nedenstående er den måde jeg hjælper dig på og vi kommer b.l.a. omkring nedenstående punkter: 

  • Vi aftaler et møde 
  • På mødet finder vi ud af, om jeg skal hjælpe dig  
  • Vi har en grundig dialog om, hvad forløbet skal indeholde 
  • Vi afdækker et estimeret tidsforbrug 
  • Jeg skal have en del informationer fra dig for at kunne hjælpe dig, så jeg vil spørge ind til meget specifikke punkter 
  • Vi lægger en tidsplan 
  • Jeg hjælper dig med de praktiske ting 
  • Vi har en snak om, hvordan selve samtalen håndteres 
  • Opstår der andet, f.eks. at vi skal arbejde mere i dybden med dig og din måde at agere på, det du gerne vil kunne, så er det også muligt at tage en mere terapeutisk vinkel. 

 

Hvad koster det dig så? 

Vi aftaler om du ønsker en fast pris, med et specifikt antal timer aftalt eller om du ønsker en afregning pr. forbrugt tid. Der vil stadig være et estimat på tidsforbruget, så du ved hvad du skal forvente. Skulle tidsestimatet ændre sig – om det så er færre eller flere timer, så har vi en løbende dialog herom. 

Du kan også vælge at etablerer et mere fast samarbejde, med faste dage, jf. HR pakkerne, så er det en del af den aftale. 

 

Hvorfor kan jeg hjælpe hermed? 

Jeg kan hjælpe dig med ovenstående organisationsudvikling, afvikling, opsigelsesproces, fordi jeg siden 1995 har arbejdet hermed. 

Jeg har altid forsøgt at arbejde med, at de personer vi må opsige, skal vi sende godt på vej, da de vil være ambassadører for vores virksomheder. Så arbejder grundlæggende meget med ordentlighed i de ting vi gør.  

I en opsigelse rammer vi, uanset årsag, altid et andet menneske. Derfor også ordentligheden. 

Derudover har jeg gennem adfærdsterapi arbejdet med, at du som leder skal kunne opleve, at du fik givet en opsigelse til din medarbejder, uden at du skal have et ubehag der gør, at du i tiden op til ikke fungerer særlig godt. 

Dog må du gerne kunne mærke det – for det gør at du ikke bliver ufølsom og mekanisk – så en mindre grad af ubehag må der gerne være. 

 

Skal jeg hjælpe dig? 

Hvis du synes at vi to skal have en uforpligtende snak omkring ovenstående – så send mig gerne en mail og jeg vender tilbage til dig.